We staan als samenleving voor een uitdaging: In 2050 moeten alle woningen in Nederland C02-neutraal zijn. Bij het renoveren en verduurzamen van een bestaande woning komt veel kijken. Met de Nathan Energiemodule kunnen complete woonwijken op een relatief eenvoudige manier ''van het gas los''. We gaan in Gemert in gesprek met woningcorporatie Goed Wonen. Hoe gaan zij te werk op het gebied van verduurzaming en welke uitdagingen komen ze tegen?

Gemeente

“Vanuit de gemeente krijgen we geen richtlijnen over wanneer welke wijk van het gas af moet. Daar zijn we vrij in. Zij moeten natuurlijk ook wel naar duurzaamheidsprestaties toe. In de prestatieafspraak moeten ze dat omschrijven, maar dat is nog een beetje houtje-touwtje werk. Ze zijn er gewoonweg nog niet op ingericht. Ambtenaren doen hun ding. Ze hebben allemaal hun eigen vakgroep, maar van duurzaamheid hebben ze vaak nog helemaal geen verstand. Een paar mensen binnen het huis van de gemeente wel, maar over het algemeen niet zoals wij dat hebben. Als ik dat zo mag zeggen.” Kijkend naar zijn collega Nikki Steiner, Communicatieadviseur bij Goed Wonen. “Ze zoeken ons ook nog niet echt op voor advies. Vind jij wel?” Nikki: “Ik vind dat inderdaad nog wel meevallen. Ze draaien hoofdzakelijk hun eigen feestje. Er is nog niet echt sprake van een samenwerking.” Edwin: “Ze haken wel aan op wat wij doen. Als wij online bijvoorbeeld iets posten waarin we het hebben over nul-op-de-meter dan antwoorden ze daarop of delen ze het. Het is niet zo dat ze ons opzoeken om te leren van de manier waarop wij zo’n verduurzaming hebben aangepakt. Er is geen wisselwerking.''

Senior Sales Advisor Ramon Freriksen

Ramon Freriksen Senior Sales Advisor

Energiemodule

Gewoon beginnen

Maarten: “Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met verduurzamen, Edwin?” Edwin: “Pilots op het gebied van verduurzaming doet natuurlijk iedereen. Wij zijn met twee woningen begonnen in December 2018. We hebben toen een selectie gemaakt van woningen en enthousiaste mensen. We zijn gewoon ergens begonnen. Op dit moment zijn we op het punt dat we ieder jaar ongeveer 50 à 60 woningen verduurzamen.”

Uitdagingen

Over de uitdagingen die ze tegen komen zegt Edwin het volgende. “We lopen niet zo vaak tegen problemen met de techniek aan. Na wat uitleg snappen bewoners dat meestal wel. Waar we wel tegenaanlopen zijn de dingen waar mensen waarde aan hechten. Ze hebben bijvoorbeeld een aanbouw aan de achterkant en dan komen wij en dan zetten we een nieuwe winterjas over het huis heen, en moet die aanbouw dus weg. Daar krijgen wij discussie over. Niet over de techniek, en niet over de energetische toepassingen. Alles wat wij tot nu toe hebben gedaan levert bewoners een energiebesparing op. De reacties zijn daardoor over het algemeen positief. De prestaties zijn beter dan wat vooraf berekend is. Ook met grote gezinnen. Daar maakten we ons wel zorgen over, maar het blijkt in de praktijk helemaal geen probleem te zijn. De energielast voor bewoners is gemiddeld 150 euro per maand. Nu gaan ze naar een energievergoeding aan ons van ongeveer 80 à 100 euro per maand plus 20 euro vastrechtkosten. Gemiddeld kom je dan op 100 à 120 euro per huishouden. Ten opzichte van hun oude verbruik zijn ze altijd zo’n drie tientjes goedkoper uit. Ook is het vaak nog zo dat de zonnepanelen beter renderen, zodat ze daar aan het eind van het jaar ook nog wat geld voor terug krijgen.

''We wilden zo compact mogelijk bouwen en het installeren zo efficiënt mogelijk maken''

Aanspreekpunt

Edwin: “Om de snelheid erin te houden werken we ook het liefst met één aanspreekpunt. We willen in het geval van een probleem niet langs allemaal verschillende partijen moeten. Dat werkt voor ons niet. We zijn maar met een paar mensen. Ik doe het initiatief van een project en ik doe ook nog een jaar na dato - bij wijze van spreken - de eventuele problemen. Als ik dan alleen maar aan de achterkant gesodemieter heb, dan kom ik aan de voorkant niet toe. Bij Nathan nemen we een totaalpakket af qua klimaatoplossing. Dat is fijn want dan heb ik ook maar één aanspreekpunt. Wij hebben 30 bodemwarmtepompen van jullie draaien. Ik merk dat alpha innotec minder storingsgevoelig is dan andere warmtepomp merken. Ze draaien nu al zo’n vier à vijf jaar als een zonnetje en ik hoor er eigenlijk nooit iets over. Onze installateur neemt ze op een gegeven moment over in hun algemene onderhoud.” Maarten: “Alles valt of staat met goed onderhoud en juist installeren. Dat is bijna net zo belangrijk als de warmtepomp zelf. Het is veel meer dan een kast neerzetten. Het hele afgiftesysteem is bijna net zo belangrijk om ‘m storingsvrij te houden. Wij zijn in 2014 begonnen met de ontwikkeling van de energiemodule. Puur omdat er een eenvoudige oplossing nodig was voor grote steden en dan vooral voor sociale woningbouw. De vraagstelling was toen met name voor sociale woonwijken waar vaak ook relatief grote gezinnen wonen. Er moest een warmtepompinstallatie komen in huizen waarin weinig ruimte meer vrij was. We wilden zo compact mogelijk bouwen en het installeren zo efficiënt mogelijk maken voor de installateur. Als er iets is moet hij er makkelijk bij kunnen. Doordat met de Energiemodule de hele installatie buitenshuis wordt opgesteld, ontzien we ook bewoners. Zij hoeven niet thuis te blijven voor onderhoud.

Open Energiemodule

Onderdeel van deze totaaloplossing:

Nathan_logo's_2021_FC 500x150_Nathan logo - Projects
Contact Sales

Persoonlijk advies van onze Sales Advisors

Kantoor Zevenaar 3

Neem contact op met Nathan

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

  1. Maandelijks de nieuwsbrief in jouw mailbox
  2. Duizenden professionals gingen je voor
  3. Blijf op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen