Tevreden klanten brengen klanten

Het installatie- en sanitairbedrijf Feenstra en van Goor is actief op zowel grote projecten als op de particuliere markt. Feenstra en van Goor heeft op dit moment 65 medewerkers en is een officieel erkend leerbedrijf voor de installateurs van de toekomst. We zitten aan tafel bij Feensta en van Goor, met Wijnand van Goor die al vanaf zijn 24e eigenaar is van het bedrijf. Het bedrijf bestaat al 54 jaar, dus we kunnen wel zeggen dat het een goede speler is op de installateursmarkt. Van hem willen we weten wat zijn visie is op de huidige markt en hoe hij er als installateur tegenaan kijkt. Wat zijn de valkuilen en wat is het concept voor succes in de huidige energietransitie?

We maken wat we zeggen

“Feenstra en van Goor is een installateur die al 21 jaar naam draagt in de omgeving Wormer. We begeven ons in alle markten op het gebied van renovatie en nieuwbouw, maar onze expertise ligt voornamelijk in het hogere segment. De grotere luxe vrijstaande woningen”, vertelt Wijnand. Hierbij richten we ons op zowel renovatie als op nieuwbouw. Edwin: “Dit segment vraagt natuurlijk wel om een andere klantbenadering, dan in de reguliere markt, lijkt mij?” ”Iedere klant behandelen we natuurlijk als klant”, zegt Wijnand. “We maken wat we zeggen!”. Dat is wel echt onze slogan.

“Mensen moet je echt enthousiast maken in de techniek. Daar ligt een serieuze klus richting de toekomst.”

Sales Advisor Edwin de Haan

Edwin de Haan Senior Sales Advisor

Alphen aan den Rijn

Kentering in de markt

Als een klant comfort wil, dan willen ze daar graag voor betalen. Klanten komen vaak via via bij ons terecht, zoals wij zeggen “Klanten maken klanten”. Dan komt het er vaak op neer, dat je eerder dan de aannemer met mensen aan tafel zit. Voorheen werden aannemers gevraagd door een architect, dan kwam de installateur pas op een later moment in het spel. Nu is dat eerder andersom! Daar zien wij een kentering in de markt. Afspraken worden veelal één op één gemaakt tegenwoordig. “Doen wat je zegt en open zijn in je communicatie, daar valt en staat bij ons alles mee. Ook het meelopen op de bouw is zo ontzettend belangrijk in onze visie. Samen met de aannemers sparren tijdens het werk op de bouwplaats”. Warmtepomptechniek vraagt tegenwoordig om de juiste mensen. Technici die zin hebben in nieuwe dingen en uitdagingen. Hier hebben wij veel expertise op kantoor, waarvan wij ze veel backup kunnen bieden als ze buiten aan het werk zijn. Als de installatie goed is geïnstalleerd, gaan we samen inbedrijfstellen voor de controle. “In de toekomst zie ik wel markt in het opleiden van zogenaamde montagemonteurs voor het realiseren van de installatie”, zegt Wijnand. Van tevoren moet je dan natuurlijk alles tot in de puntjes uitwerken op kantoor. Maar dat is toekomstmuziek. De naam voor de techniekmedewerkers is nog niet positief genoeg gewaarborgd in de volksmond. Mensen moet je echt enthousiast maken in de techniek. Daar ligt een serieuze klus richting de toekomst. Ouders horen vaak liever dat hun kind advocaat wordt dan een loodgieter. “Dat beeld, daar moeten we eens verandering in aan zien te brengen”.

Omgang met personeel

“De omgang met je medewerkers, dát is voor ons een heel belangrijk speerpunt” zegt Wijnand. “Je kunt je rot zoeken naar goede mensen, maar de kracht is juist om te zorgen dat je de mensen die je hebt houdt”. Hier bij Feenstra en van Goor hechten wij enorm veel waarde aan persoonlijk contact. “Het zijn vaak de kleine dingen die het doen. Zo sturen wij altijd een kaartje met verjaardagen, niet alleen naar de medewerkers, maar ook naar de partners en de kinderen.” We gaan twee keer per jaar met z’n allen een hapje eten. Ook hier betrekken wij altijd de partners bij. In de vakantieperiode zorgen we voor een leuke goodiebag met wat vakantiespulletjes. We bieden standaard fruit aan op kantoor en zorgen dat de kantine altijd een gezellige plek is. Gereedschappen is een hot item voor de jongens buiten. Iedereen heeft zelf zijn eigen gereedschap en als er iets nieuws nodig is, dan komt dat er ook. We merken namelijk dat de mensen er dan ook zuiniger mee omgaan. Je creëert toch een klein geluksmomentje als je zelf alle spullen hebt waar je graag mee werkt. “Ik denk echt dat je juist met kleine gebaren het verschil kunt maken”. Verder is het van belang dat je bepaalde signalen vroegtijdig opmerkt. We hebben hier momenteel twee jongens die graag binnen op kantoor wilden werken. Hier leiden we ze dan zelf op om door te stromen naar kantoorfunctie. “Wat voor ons enorm goed werkt is deze mensen te laten werken aan een eigen project. Dit project gaan ze dan helemaal zelf aanvliegen. Vanaf het ontwerp en de tekening tot en met uiteindelijke uitvoering. Dit is de allerbeste leerschool om te ondervinden waar je tegenaan loopt. Dat betekent dat je in de startperiode half buiten en half binnen aan het werk bent. Heb je bijvoorbeeld de verkeerde onderdelen besteld, dan kom je daar direct zelf achter op de bouw. De beste manier om iets te leren, is door zelf met je enkels in de klei te gaan staan. Je merkt bijvoorbeeld dat er steeds meer werkvoorbereiding nodig is, om ervoor te zorgen dat alles in de buitendienst vlekkeloos verloopt”.

PLF82576-HR
Alphen aan den Rijn

Relatie met de groothandel

Wij zijn, net als aan de klanten, trouw aan ons groothandels. Je weet daardoor wat je aan elkaar hebt. “We werken standaard met twee groothandels, dit is voor mij makkelijk in de benadering en dat wekt vertrouwen over en weer” vertel Wijnand. “Ook hierbij draait het niet zozeer om de prijs maar om de betrouwbaarheid en de kwaliteit. Sparren kan altijd, je komt samen overal uit. Ik moet wel zeggen dat ik niet de persoon ben, waarbij je dan om de drie maanden verplicht op de koffie moet komen. Dat is wat mij betreft echt onnodig. Mijn insteek is wel dat als mijn mannen je bellen, dat er snel contact wordt gelegd. Dat is wat ik verwacht”.

Totaalconcepten van Nathan

Bij Feenstra en van Goor gebruiken we het gehele Nathan aanbod. Vanaf het maken van de tekeningen, de grondboringen, warmtepompen, vloerverwarming, smatrix regelsystemen tot aan de Uponor leidingsystemen. “Zo werken we al 22 jaar met Uponor. Onze jongens hebben allemaal een eigen persstang en alle bijbehorende persbekken. Ik vind het onhandig als ze die onderling moeten uitruilen”, legt Wijnand uit. Ik vind het fantastisch dat Nathan alles biedt, zoals de boringen met de bijbehorende BRL-certificatie. Voor het monteren van vloerverwarming werken we veelal met A1-installatietechniek.

Sales Nathan

“Als ik ergens tegenaan loop, bespreek ik dat simpelweg met Edwin de Haan, Senior Sales Advisor bij Nathan. Van hem hoorde ik ook over de Nathan Pro serie en deze hebben we toen ook meteen toegepast bij de Bouwmaat. Soms loop je tegen ongewone dingen aan. De ervaring leert dat het hoe dan ook wordt opgepakt. Er zijn projecten geweest, die ons de nodige grijze haren hebben gekost, maar waar we nu vol trots op kunnen terugkijken. Ook hierin ervaar je het voordeel van de korte lijnen. “Ik werk al jarenlang samen met Edwin. Hij is voor mij echt het gezicht en het aanspreekpunt van Nathan”.

Onderdeel van deze totaaloplossing:

Alpha innotec
Alpha innotec
Alpha innotec
Alpha innotec
Contact Sales

Persoonlijk advies van onze Sales Advisors

Zevenaar v2

Neem contact op met Nathan

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

  1. Maandelijks de nieuwsbrief in jouw mailbox
  2. Duizenden professionals gingen je voor
  3. Blijf op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen