Creatieve collectieve oplossingen
22 februari 2021
Nieuw van alpha innotec: alterra WZS collectief
16 maart 2021

Nathan wil doorgroeien met focus op ‘change by technology’

Interview Peter Centen
Nathan wil doorgroeien met focus op ‘change by technology’

Nathan wil een stevige partij zijn bij de energietransitie die zich ontpopt. Met een heldere visie en een duidelijk concept wil het Zevenaarse bedrijf een prominente rol spelen, nu en in de toekomst. CTO Peter Centen legt uit waarom en hoe, én stuurt vol op de ‘change by technology’. 

Wie het gebouw op het nieuwe bedrijventerrein 7Poort betreedt, voelt de vernieuwing waar het bedrijf voor staat. Je ziet de techniek door de glazen wanden tussen receptie en eigen technische ruimte, en weet dat hier een speler huisvest die opereert in de markt van de landelijke transitie van duurzame energie. Nathan is actief met merken als Uponor, alpha innotec, Komfort, Metro Therm en Rhoss.

 

Peter Centen werkt ruim 26 jaar samen met de zoon van de naamgever van het bedrijf, Wolf Nathan. ‘Toen we in 2002 het bedrijf overnamen, werkten hier 12 mensen. Nu circa 180. We waren altijd jaar voor jaar gedreven, omdat we als importeur jaarlijks nieuwe afspraken maakten met fabrikanten. We liepen vol achter de visie van fabrikanten aan, en werden daardoor eigenlijk te afhankelijk. Nu hebben we ons eigen model opgebouwd, het concept Nathan.’

Change by technology

‘Die visie is dat we gaan voor kwalitatieve eenvoud en massa. Daar sta ik voor. We houden het simpel en maken het reproduceerbaar, waarbij we de change by technology volgen. Tuurlijk, het begint bij een innovatie, maar die maken we generiek en gieten we in een concept. Bij 80 appartementen 80 units op het dak? Dat is geldverspilling. Wij kiezen voor collectieve units als oplossing, geleerd uit de utiliteitstechniek.’

De groei in de warmtepompenmarkt in de nieuwbouw is er volgens Centen zo goed als uit. De chief technology officer (CTO) voorspelt dat het omzetvolume per pomp in Nederland gaat dalen. ‘De hele markt die zich richt op warmtepompjes van 2 tot 6 kilowatt, werkt vanuit de gedachte dat het een cv-ketel was. Als je denkt dat je er bent, verandert ondertussen de markt naar nieuwe concepten en andere verhoudingen. We zitten in een change of technology. Onze nieuwe klanten zijn partijen als energie-exploitanten, omdat we de transitie van gas naar elektrisch gaan maken.’

Overheid

Van het gas af, is een veel gehoorde term de laatste jaren. Maar Centen heeft zo zijn bedenkingen, vooral om de politiek volgens Centen een opvallende rol speelt. Centen: ‘De politiek blijft bij aardgasvrij nieuwbouwen. Dat wordt niet omgedraaid. Maar voor de bestaande bouw geldt dat zoveel geld nodig is dat het alleen kan worden opgelost met geldstromen vanuit de overheid. Als we volledig aardgasloos willen, moet er een nieuwe infrastructuur op elektriciteit en warmte en koude komen. Ik denk dat de politiek zich lelijk heeft vergist in de eenvoud van aardgas. Aardgas is kampvuur in een blikken doos, en de aardgasprijzen vormen geen driver om kosten te besparen. Aardgas is zeker drie keer goedkoper dan elektriciteit. Dus wie gaat die 100 euro meerprijs per huurwoning per maand in de sociale sector betalen? Ik zeg niet dat aardgas te goedkoop is. Elektriciteit is te duur. De overheid kan dit oplossen, maar heeft een schandalig verborgen agenda in de hele energietransitie, omdat ze drie keer meer belasting vangt met elektriciteit dan met aardgas.

 

Nathan Projects realiseert bronsystemen in heel Nederland met achttien boorwagens.

 

Een van de bronnen waar mogelijkheden liggen en volgens Centen toekomst in zit, is warmte uit de bodem halen. Nathan heeft het aantal bronboringen de laatste jaren flink opgeschroefd. Het bedrijf rijdt momenteel met achttien boorwagens rond. Centen kijkt met bovengemiddelde aandacht naar Zuid-Limburg, waar in Heerlen het project 5th generation district heating and cooling systems wordt gedraaid. ‘Bij dit project wordt op stadsniveau de energietransitie doorgevoerd, waarbij nadrukkelijk de vraag wordt gesteld: wat is de bron in deze stedelijke omgeving? De warmtepomp wordt daar voor 20 procent aangestuurd door elektriciteit en 80 procent wordt uit de bron zelf gehaald: de buffers van de oude mijnschacht. Dit project is een prima blauwdruk van hoe je verduurzaming in stedelijke omgevingen kunt aanpakken. We ontkomen er niet aan om deze technieken toe te passen als we zeggen dat we van aardgas af willen.’

Geluidseis is ‘pain in the ass’

Vanaf dit voorjaar gelden nieuwe eisen voor het geluidsniveau van installaties voor warmte- en koude-opwekking. Daarbij is de regel dat voor nieuwe installaties de buitenunit maximaal 40 decibel mag veroorzaken op de perceelgrens tijdens de nacht. Tot nu toe was hier geen regel voor opgenomen in het Bouwbesluit. Een ‘pain in the ass’, stelt Centen. ‘Het is een bijzondere geluidseis, die nergens in Europa wordt gehanteerd en alleen te behalen is als we allerlei kapconstructies om warmtepompen moeten zetten en met containers moeten gaan werken. Niet te doen. Dus is er, daar komt hij weer, een change of technology nodig. We moeten naar een technologie die minder geluid produceert zoals bodem, pvt als bron, of binnen opgestelde luchtwarmtepompen die de lucht aanzuigen en wegblazen van en naar buiten. We denken dat we er met warmtepompen zijn. Maar dit is pas het begin. Op een tijdlijn van 0 naar 100 zitten we pas op 2. Het is op dit moment echt een beetje ‘aanprutsen’ in de bestaande bouw als de doelstelling is dat we in 2050 volledig van het aardgas af moeten zijn.’

Uitdaging

De voorspelde verandering van de energiemarkt en warmtepompentechniek zorgt ervoor dat Nathan het komende decennium flink zal groeien, stelt Centen. ‘Over 10 jaar zijn we 5 keer groter, als de fabrikanten ook op tijd inspelen op de veranderingsnoodzaak. Het is aan fabrikanten om op te schalen, om efficiënter te werken. Daar ligt de uitdaging voor hen. Als dat lukt en de overheid werkt mee, dan is the sky the limit. Vergelijk het met elektrische auto’s en fietsen. Die zijn de speelfase voorbij en komen op het terrein van prijsverlaging en innovatie. Kijk, dan wordt het interessant.’

Interview door Richard van Dijk, Eisma Media Groep.