De visie van.. Frank Agterberg!
9 april 2019
Provada 2019: zien we jou daar?
22 mei 2019

Energietransitie kan niet zonder kennis en service!

“Binnenkort kun je je gebouw met een cv-ketel niet meer verhuren of verkopen. Dat is de realiteit. Dat is waar we heel snel naartoe gaan. Iemand moet dat aan particulieren en ondernemers vertellen. Ik vind dat dat onze rol als installateur is. Aangezien wij regelmatig service leveren en trouw langskomen voor inspectie, vinden wij het onze taak om onze doelmarkt te wijzen op dit risico.” Leonard Paans, samen met zijn broer Sander, eigenaar van Paans Installatiebedrijven in Leerdam, is er duidelijk over. Installatiebedrijven moeten niet rustig afwachten tot het écht niet anders meer kan. Installateurs moeten op de hoogte zijn van alle mogelijkheden, voorwaarden, financieringskansen en opbrengsten om daarmee hun klanten helder te informeren. Samen met Bas Drost, Sales Advisor bij Nathan Systems, spreken we met de daadkrachtige ondernemer.

NIET TE INGEWIKKELD MAKEN

Leonard spreekt enthousiast over de kentering die momenteel in de markt plaatsvindt: “Op de Provada vertelde een vrouw me dat een nieuwbouwhuis met een gasaansluiting eigenlijk gewoon een huis met een gebrek is. Nu al. En dat is ook zo. Terwijl de markt langzaam het belang van gasloos inziet, zijn er nog installateurs die onze verduurzamingstaak als obstakel blijven zien. Een obstakel waar ze bang voor zijn, waardoor ze nog snel overal een cv-ketel willen ophangen. Juist dat spannende gedoe, dat zorgt ervoor dat het eng wordt. Als installateur moeten we gewoon eerlijk en reëel kijken en goede voorlichting geven. Als je domweg de prijzen voor een cv-ketel en warmtepomp naar de eindgebruiker stuurt, dan kiezen mensen veilig voor die cv-ketel. Maar als je het mensen makkelijker maakt, persoonlijk naar ze toegaat en het helder uitlegt, dan wordt de keuze ineens een heel logische. Er zijn groene leningen, hypotheken met ruimte voor verduurzaming, subsidies… Daar moet je als installateur gewoon even de tijd voor nemen, ook als je dat ’s avonds aan de keukentafel moet uitleggen. Je vertelt je klant wat een warmtepomp is, hoe ze subsidie kunnen aanvragen, wat ze mogen verwachten en rekent netjes voor ze uit wat de investering en terugverdienkosten zijn. Als je vervolgens ook vertelt over het extra comfort, bijvoorbeeld de luxe van passieve koeling, dan is het niet zo moeilijk meer. Voor de woningeigenaar is all-electric een grote waardevermeerdering en ze zijn meteen klaar voor de toekomst. Dat informeren, wegnemen van obstakels, het even rustig de tijd voor de klant nemen, dat is onze rol als installateur. We moeten nu schakelen. We moeten onze kennis vergroten, leren adviseren, een voortrekkersrol durven nemen. Installateurs moeten een ambassadeur van warmtepompen worden. Dan plukken we er ook samen de vruchten van.”

WE HEBBEN DIT ALLEMAAL AL MEEGEMAAKT

Leonard wijst ons erop dat we dit allemaal al meegemaakt hebben: “Vanuit Werkendam deden mijn broer en vader samen de oliestook met een ketel op de bakfiets. Toen kwam de verduurzaming… van olie naar gas. Wat hebben we het daar toen druk mee gehad, scholen zaten bomvol om ons alles over HR-toestellen te leren. Dat herhaalt zich nu. Met bodemwarmte, maar straks misschien ook met de ombouw naar waterstof-ketels. Hoe kijkt de volgende generatie over 30 jaar terug op dit artikel waarin we ons druk maken om deze transitie? Lachend, omdat ze verwarmen met, ik zeg maar iets, ledlampen? Je weet het niet…”

ZELF WARMTEPOMPEN ONTWIKKELEN

Paans draait al jaren mee in de warmtepompmarkt… Ooit, zo’n twintig jaar geleden ontwikkelde het familiebedrijf zelfs een eigen warmtepomp op basis van een idee uit Oostenrijk. Het bleek te vroeg, niemand sloot zich aan. Leonard: “Mensen vonden het eng. En het was ook moeilijk, hoor, om als installatiebedrijf zelf je research en ontwikkeling te doen. Alles moest je zelf uitzoeken, compleet met een proefopstelling op de zaak en ook de brondimensionering moest je aan anderen overlaten. Toen hebben we een pas op de plaats gemaakt en zijn we gaan zoeken naar een producent.” Peter Centen kwam twintig jaar geleden al als Nathan-vertegenwoordiger bij Paans over de vloer. Leonard blikt lachend terug: “Aanvankelijk vooral met Uponor, maar op een gegeven moment kwam hij met zijn eerste warmtepompjes op de proppen. Van Waterkotte nog. Daar zijn we toen mee verder gegaan. Een van de eersten waren we. Met alpha innotec maakten we vervolgens een jaar of tien geleden het eerste echt grote aardgasvrije warmtepompproject. Dat draait nog steeds perfect. Tien jaar lang met nul storingen.”

PLANNEN VOOR 2019

De tijd van het pionieren is nu echt wel voorbij. Iedereen kent inmiddels het warmtepompprincipe. Iedereen beseft dat de toekomst gasloos is. Het is nu een kwestie van waarmaken. Voor 2019 heeft Leonard als doelstelling het overtuigen van woningcorporaties op het programma staan. Hij vertelt: “Die groep is nog wat moeilijk te bewegen. Ze kiezen het liefst nog snel even voor een nieuwe cv-ketel, nu het nog mag. Maar met de alpha innotec LWDV lucht/water warmtepomp die op het bestaande afgiftesysteem aangesloten kan worden en natuurlijk het Nathan totaalconcept met de energiemodule, zien we kansen. Er zijn een paar corporaties die er inmiddels aan snuffelen, maar we moeten er wel echt zelf actief mee aan de slag om ze te overtuigen. Daar ben ik nu plannen voor aan het uitwerken.” Met meer dan tienduizend woningen, liggen daar volop kansen. Daarnaast staan er flink wat duurzame installaties voor luxe grondgebonden woningen en MKB-gebouwen op het programma. Leonard: “Nog maar 20% van de gebouwen is aangepakt en het is natuurlijk zo 2023.”

ZEVEN TWEE-ONDER-EEN-KAPWONINGEN MET TOTAALCONCEPT

Samen met Leonard bezoeken we een van de projecten waar zijn team momenteel de laatste hand legt aan de duurzame installaties in zeven twee-onder-één kap nieuwbouwwoningen van Merwestreek Projectontwikkeling. In samenwerking met Bas Drost, adviseerde Leonard het Nathan totaalconcept met een alpha innotec WZSV92 combiwarmtepomp op een gesloten bodemwarmtewisselaar met Komfort vloerverwarmingsverdelers en Uponor naregeling en vloerverwarming. Leonard: “Het gaat om de kracht van partnerschap, ons team is ook Nathangeschoold. In het Nathan totaalconcept is over alles nagedacht. Er is niet zomaar een boorbedrijf, niet zomaar een warmtepomp, niet zomaar een tekening en niet zomaar een berekening. Alles is op elkaar afgestemd en heeft een conceptgarantie. Dat vind ik belangrijk. En stoer ook. Je ziet nog steeds partijen die alle componenten los kiezen en dat moet dan met elkaar gaan matchen. En garantie? Op dit wel, op dat niet, die onduidelijkheid… dat moet je gewoon niet willen.”

AAN DE SLAG

Uiteindelijk verzorgde het team van Nathan de energetische berekeningen, de materiaalstaat, de vloerverwarmingstekeningen en de bronboringen. Het cv-werk werd inmiddels uitgevoerd door de vakmensen van Paans. Leonard kijkt met plezier terug op de bronboring: “Ik ben wel even een keer wezen kijken. Mooi, die grote volautomatische boormachines. En hoewel het boorteam de laatste jaren flink gegroeid is, zie ik gelukkig nog steeds bekende gezichten. Nog steeds nemen ze de tijd om je even bij te praten over alles wat er gebeurt. Het boren gaat tegenwoordig trouwens
wel een stuk netter dan vroeger. De grond gaat keurig in bakken en ook het water zit in bakken. Ze zijn bij Nathan erg van de service. Toen wij wilden vervroegen hebben ze alles op alles gezet om dat voor elkaar te krijgen.” Inmiddels zijn ook de warmtepompen geplaatst en is de vloerverwarming gelegd. Bas: “Aanstaande woensdag komt Edwin van Os, een servicetechnicus warmtepomptechniek van Nathan om alles BRL te controleren en in bedrijf te stellen.”

AFTER SALES

Zodra dit magazine bij u op de mat valt, hebben de bewoners de sleutel van hun woning al ontvangen. Dan volgt volgens Leonard het belangrijkste deel van het project: “De bewoner beleeft niets totdat ze de sleutel krijgen. Dan begint het pas. After Sales is daarom essentieel. We vinden het belangrijk dat we samenwerken met een partner die er over vijftien jaar ook nog gewoon is. Daar geloven we in. Ook zelf kunnen we dat met 56 jaar ervaring beloven aan onze klanten. Als ouderwets familiebedrijf zijn we ontzettend dienstbaar. Er is inmiddels een hoofdmonteur van ons langs geweest om de bewoners uitleg te geven over het systeem. Dan leggen we ze ook uit dat een onderhoudscontract en monitoring mogelijk zijn. En natuurlijk krijgen ze het Paans 24/7 telefoonnummer voor het geval er vragen of problemen zijn. Even snel wat maken is zo gebeurd, maar ook daarna zijn we er nog voor onze klanten met een professioneel eigen serviceorgaan.”

TROTS

Bas besluit het gesprek met een grote glimlach: “Dit was mijn eerste project met Paans en het smaakt absoluut naar meer. De samenwerking was een feestje omdat Leonard vol overgave voor ons kiest en ook het resultaat mag er zijn!” Als inwoner van Waddinxveen is hij trots op alle Nathan-projecten in zijn woonplaats: “We hebben het Lidl distributiecentrum gedaan en inmiddels alweer drie duurzame woonwijken. Het is mooi om langs al die plekken te rijden waar mensen er comfortabel bij zitten dankzij onze warmtepompen. Daar ben ik best trots op!”